Grasduin in ons archief en laat je inspireren door feiten, learnings, verhalen en getuigenissen van ouders, kinderen en leerkrachten over inclusief onderwijs.
In scholen voor iedereen is kwaliteitsvol onderwijs zowel voorwaarde als gevolg
Het adviesrapport ‘Evolutie naar scholen voor iedereen’ van de onafhankelijke commissie inclusief onderwijs gaat uit van een directe relatie tussen een inclusief onderwijssysteem en kwaliteitsonderwijs.
Waar leren we wat er belangrijk is in een samenleving?
Femke Houbrechts (Konekt en lid van het kernteam Onwijs Onderwijs) legt uit hoe het advies Inclusief Onderwijs échte verandering inluidt.
Op 9 juli 2024 heeft de commissie Inclusief Onderwijs haar advies overhandigd aan de minister van onderwijs Ben Weyts. Hier kan je het volledige rapport downloaden. Verplicht leesvoer voor iedereen met een visie op kwalitatief én inclusief onderwijs.
Leren is de core-business van elke school. Maar is elke school een lerende organisatie?
... staat niet alleen het leren van de leerling, maar ook van de leerkrachten en eventueel andere betrokkenen zoals ouders en ondersteuners centraal.
In september startte de leerondersteuner Pieter met SMOG gebaren voor een kleuter met een IAC. Juf Tessa vond dat er nog welk kinderen waren voor wie dit nuttig was. Zo werd het project over heel de school voor alle kinderen uitgerold.
Vlaanderen telt 12,1 leerlingen per leerkracht, Europa 13,4
Groepsgrootte en de inclusieve klas: wat is de relatie?