Grasduin in ons archief en laat je inspireren door feiten, learnings, verhalen en getuigenissen van ouders, kinderen en leerkrachten over inclusief onderwijs.
Maud Wilms, Mama van Arje, bracht op maandag 28 april 2025 het beklijvend verhaal over haar zoon Arje met een verstandelijke beperking die een plaats verovert midden in de wijk waar hij woont ...
Een verhaal over groot worden, met mooie en moeilijkere momenten, over waarom kinderen met en zonder beperking mekaar meer moeten ontmoeten en leren kennen.
Wat hebben bepaalde kinderen en jongeren aan ondersteuning en aanpassingen nodig om tot leren te komen en gelijkwaardig te kunnen deelnemen in een schoolomgeving?
Het ontwikkelen van een inclusief onderwijssysteem is niet de verantwoordelijkheid van onderwijs alleen. Deze opdracht kan niet zonder de samenwerking met andere beleidsdomeinen zoals welzijn of gezondheid.
Het spreekt voor zich dat inclusief onderwijs zich niet kan ontwikkelen zonder de professionalisering van alle betrokkenen. Waarom is dat zo belangrijk?
In de vorige nieuwsbrieven gingen we in op een inclusieve schoolcultuur en -organisatie en op waarom het zo belangrijk is dat elke school gewoon en buitengewoon onderwijs evolueert naar een school voor iedereen. Gepaste en voldoende ondersteuning in de school, zo dicht mogelijk bij de klasvloer is dan een noodzakelijke voorwaarde.
In de vorige nieuwsbrieven gingen we in op een inclusieve schoolcultuur en -organisatie als fundamenten of voorwaarden voor wat volgt. Hoe kijken we naar kwaliteitsonderwijs, hoe verwelkomen we elke leerling, hoe brengen we een diverse groep leerlingen tot leren, hoe stralen we dat uit als school en hoe organiseert de school zich om dit mogelijk te maken en de noodzakelijke ondersteuning efficiënt in te passen? Deze vragen vormen de basis voor ‘scholen voor iedereen’ en ze gelden voor alle scholen: gewone scholen, methodescholen en scholen buitengewoon onderwijs.