Grasduin in ons archief en laat je inspireren door feiten, learnings, verhalen en getuigenissen van ouders, kinderen en leerkrachten over inclusief onderwijs.
Bij een school voor iedereen hoort een infrastructuur en gebouw waarin voor alle leerlingen deelname aan alle (leer)activiteiten mogelijk is.
Inclusief onderwijs is geen kwestie van middelen maar van middeleninzet!
Je hebt er lang op moeten wachten, maar hier is het dan eindelijk: het middelenvraagstuk!
Maud Wilms, Mama van Arje, bracht op maandag 28 april 2025 het beklijvend verhaal over haar zoon Arje met een verstandelijke beperking die een plaats verovert midden in de wijk waar hij woont ...
Een verhaal over groot worden, met mooie en moeilijkere momenten, over waarom kinderen met en zonder beperking mekaar meer moeten ontmoeten en leren kennen.
Wat hebben bepaalde kinderen en jongeren aan ondersteuning en aanpassingen nodig om tot leren te komen en gelijkwaardig te kunnen deelnemen in een schoolomgeving?
Het ontwikkelen van een inclusief onderwijssysteem is niet de verantwoordelijkheid van onderwijs alleen. Deze opdracht kan niet zonder de samenwerking met andere beleidsdomeinen zoals welzijn of gezondheid.
Het spreekt voor zich dat inclusief onderwijs zich niet kan ontwikkelen zonder de professionalisering van alle betrokkenen. Waarom is dat zo belangrijk?