Inspiratie

Grasduin in ons archief en laat je inspireren door feiten, learnings, verhalen en getuigenissen van ouders, kinderen en leerkrachten over inclusief onderwijs.

Het onderwijs staat er niet alleen voor

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 5: Structureel partnerschap uitbouwen tussen onderwijs en welzijn.

Het ontwikkelen van een inclusief onderwijssysteem is niet de verantwoordelijkheid van onderwijs alleen. Deze opdracht kan niet zonder de samenwerking met andere beleidsdomeinen zoals welzijn of gezondheid.

Arne en leerkracht

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 4: Professionaliseren van alle betrokken professionals in functie van scholen voor iedereen.

Het spreekt voor zich dat inclusief onderwijs zich niet kan ontwikkelen zonder de professionalisering van alle betrokkenen. Waarom is dat zo belangrijk?

Arne en vriendje

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 3: gepaste, voldoende en nabije ondersteuning voorzien in elke school.

In de vorige nieuwsbrieven gingen we in op een inclusieve schoolcultuur en -organisatie en op waarom het zo belangrijk is dat elke school gewoon en buitengewoon onderwijs evolueert naar een school voor iedereen. Gepaste en voldoende ondersteuning in de school, zo dicht mogelijk bij de klasvloer is dan een noodzakelijke voorwaarde.

van apart naar inclusief

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 2: van scholen gewoon én buitengewoon evolueren naar scholen voor iedereen.

In de vorige nieuwsbrieven gingen we in op een inclusieve schoolcultuur en -organisatie als fundamenten of voorwaarden voor wat volgt. Hoe kijken we naar kwaliteitsonderwijs, hoe verwelkomen we elke leerling, hoe brengen we een diverse groep leerlingen tot leren, hoe stralen we dat uit als school en hoe organiseert de school zich om dit mogelijk te maken en de noodzakelijke ondersteuning efficiënt in te passen? Deze vragen vormen de basis voor ‘scholen voor iedereen’ en ze gelden voor alle scholen: gewone scholen, methodescholen en scholen buitengewoon onderwijs.

inclusieve schoolorganisatie

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 1b: een inclusieve schoolorganisatie realiseren

In de vorige nieuwsbrief gingen we in op een inclusieve schoolcultuur. Hier bespreken we kort ‘de inclusieve schoolorganisatie’. Beide vormen het fundament van de school voor iedereen. Cultuur en organisatie hangen onlosmakelijk samen, daarom werden ze ook gevat in één krachtlijn. 

inclusieve schoolcultuur

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 1a: een inclusieve schoolcultuur realiseren

Een inclusieve schoolcultuur en -organisatie vormen het fundament van 'de school voor iedereen'. Beiden hangen onlosmakelijk samen maar omdat er heel wat over te vertellen valt, focussen we ons hier op de schoolcultuur en schuiven we inclusieve schoolorganisatie door naar de volgende nieuwsbrief.