Inspiratie

Grasduin in ons archief en laat je inspireren door feiten, learnings, verhalen en getuigenissen van ouders, kinderen en leerkrachten over inclusief onderwijs.

toegankelijke scholen

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 8: realiseren van een inclusieve en toegankelijke infrastructuur in elke school.

Bij een school voor iedereen hoort een infrastructuur en gebouw waarin voor alle leerlingen deelname aan alle (leer)activiteiten mogelijk is. 

Inclusief onderwijs is geen kwestie van middelen maar van middeleninzet!

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 7: doeltreffende financiering voorzien voor alle scholen.

Je hebt er lang op moeten wachten, maar hier is het dan eindelijk: het middelenvraagstuk!

Maud Wilms

Kijk naar het webinar 'gewoon meedoen, waarom is dat zo belangrijk voor kinderen met een beperking?'

Maud Wilms, Mama van Arje, bracht op maandag 28 april 2025 het beklijvend verhaal over haar zoon Arje met een verstandelijke beperking die een plaats verovert midden in de wijk waar hij woont ...

Een verhaal over groot worden, met mooie en moeilijkere momenten, over waarom kinderen met en zonder beperking mekaar meer moeten ontmoeten en leren kennen.

een effectief assessment

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 6: Een onafhankelijk en beleidsdomeinoverschrijdend assessement.

Wat hebben bepaalde kinderen en jongeren aan ondersteuning en aanpassingen nodig om tot leren te komen en gelijkwaardig te kunnen deelnemen in een schoolomgeving?

Het onderwijs staat er niet alleen voor

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 5: Structureel partnerschap uitbouwen tussen onderwijs en welzijn.

Het ontwikkelen van een inclusief onderwijssysteem is niet de verantwoordelijkheid van onderwijs alleen. Deze opdracht kan niet zonder de samenwerking met andere beleidsdomeinen zoals welzijn of gezondheid.

Arne en leerkracht

Evolutie naar 'scholen van iedereen'! Krachtlijn 4: Professionaliseren van alle betrokken professionals in functie van scholen voor iedereen.

Het spreekt voor zich dat inclusief onderwijs zich niet kan ontwikkelen zonder de professionalisering van alle betrokkenen. Waarom is dat zo belangrijk?