Inspiratie

Grasduin in ons archief en laat je inspireren door feiten, learnings, verhalen en getuigenissen van ouders, kinderen en leerkrachten over inclusief onderwijs.

Leren is de core-business van elke school. Maar is elke school een lerende organisatie?

In de inclusieve school ...

... staat niet alleen het leren van de leerling, maar ook van de leerkrachten en eventueel andere betrokkenen zoals ouders en ondersteuners centraal.

SMOG voor koek

De Vuurtoren Oostende: hoe SMOG voor één kind belangrijk werd voor alle kinderen ...

In september startte de leerondersteuner Pieter met SMOG gebaren voor een kleuter met een IAC. Juf Tessa vond dat er nog welk kinderen waren voor wie dit nuttig was. Zo werd het project over heel de school voor alle kinderen uitgerold.

Vlaanderen telt 12,1 leerlingen per leerkracht, Europa 13,4

De inclusieve klas: kleinere of net grotere klasgroepen?

Groepsgrootte en de inclusieve klas: wat is de relatie?

Huyseyin Taspinar

Van apart naar samen: de 2 werelden van onderwijs verklaard.

Huyseyin getuigt over zijn strijd om naar het gewone onderwijs te mogen gaan. Mooi inzicht van op de eerste rij over hoe een 16 jarige dit beleeft ... 

“Hoe brengen we ‘dé diversiteit aan leerlingen (ongeacht) tot leren in de nabije school?”

Inclusief onderwijs als schoolontwikkelingsproces.

Een school brengt leerlingen tot leren over en in de wereld. Maar die wereld is voortdurend in verandering. Hoe kan je school mee zijn met die verandering?

Dialoogkaarten inclusief onderwijs

Dialoogkaarten inclusief onderwijs.

De ‘Dialoogkaarten inclusief onderwijs’ zijn ontwikkeld voor mensen binnen het onderwijsveld. De gesprekken rond deze kaarten kunnen een eerste aanzet zijn tot reflectie en visievorming.