Gepubliceerd op,14/09/2023

Met "Onwijs Onderwijs" willen we het onderwijslandschap veranderen. Hoe we dat aanpakken?

Verandering gebeurt niet zomaar. Dat plan je.
De kerngroep heeft op 21 augustus een 'veranderingsplan' opgesteld. Inclusief onderwijs is kwalitatief onderwijs, voor alle kinderen. Daarvan willen we onderwijsprofessionals, ouders en beleidsmakers overtuigen.

Theory of change

Welke interventies plannen we binnen Onwijs Onderwijs en wat verwachten we daarvan?

Konekt, Docenten voor Inclusie en de Genereuzen hebben samen een duidelijk doel: het onderwijs inclusief maken met buurtscholen waar alle kinderen, beperking of niet, welkom zijn om samen kwalitatief onderwijs te genieten.

Want ...

  • ... jongeren zijn de toekomst. Wanneer zij inclusief opgroeien hebben de volwassenen van morgen een heel andere kijk op beperking.
  • ... het recht op inclusief onderwijs staat in een door België onderschreven VN-verdrag.
  • ... elk kind moet zijn talenten maximaal kunnen ontwikkelen.

Qua inclusief onderwijs hinkt Vlaanderen achterop. De overtuiging dat speciaal onderwijs altijd beter is overheerst. Dat (mee) veranderen is geen klein bier. Maak kennis met het Onwijs Onderwijs veranderingsplan.

 

6 Taken die ons moeten helpen om onze doelstellingen te realiseren en de energie daarvoor nodig.

  1. 3 tot 5 scholen intensief begeleiden (55%)
  2. Megafoon zetten op de deelnemende scholen: leereffenten, inzichten, ervaringen delen met de Onwijs Onderwijs community. (20%)
  3. Impact meten: halen we de beoogde resultaten? Moeten we bijsturen? (4%)
  4. Actief samenwerken met partners: inclusief onderwijs bouwen gebeurt op vele verschillende manieren door vele organisaties. Complementair blijven, samen meer bereiken (5%)
  5. Inspirerende, constructieve opiniemakerij (1%)
  6. Project Management: zorgen dat het project en de deelnemers op de rails blijven (15%)

De effecten op korte termijn (6 maanden tot een jaar):

  • 3 tot 5 scholen stappen enthousiast in het project
  • Deelnemende scholen delen hun ervaring.
  • Beleidsmakers tonen interesse.

De effecten op middellange termijn (1 tot 3 jaar):

  • 3 tot 5 scholen zijn doorgedreven inclusief
  • Méér basisscholen spreken zich positief uit over inclusief onderwijs.
  • Draagvlak inclusief onderwijs stijgt en wordt opgemerkt door beleidsmakers.
  • Ouderverenigingen zetten inclusief onderwijs op de agenda

De effecten op lange termijn (meer dan 3 jaar):

  • Aangetoond dat inclusief onderwijs werkt.
  • Iedereen die professionaal met onderwijs bezig is, ook beleidsmakers, is overtuigd dat inclusief onderwijs kwalitatief is.
  • Ouders zien het effect van inclusief onderwijs.