Hoe ik kijk naar en wat ik doe in het project Onwijs Onderwijs.
Wie ik ben?
Mijn persoonlijkheid? Nieuwsgierige blik, vragensteller. hands-on. Ik hou van actie en experiment, dingen uitproberen en evalueren. Een échte doener.
Gevormd als vrijwilliger in diverse jeugdbewegingen en in mjn studies pedagogiek & lerarenopleiding. Altijd gewerkt met mensen (kinderen, jongeren, volwassenen) om ontwikkelingsprocessen te ondersteunen. En dat in verschillende contexten: jeugdwerk, jongerencoaching, hoger onderwijs, duaal leren, training & coaching in bedrijven.
In mijn vrije tijd hou ik van koken, bergen en avontuur.
Waarom ik dit project zo belangrijk vindt?
Ik heb al altijd iets gehad met onderwijs. Ik zie de school als leer- en lééfgemeenschap, waar we een plek creëren waar iedereen een plaats vindt en aansluiting vindt.
Als coach vind ik scholen die willen ontwikkelen, zichzelf in vraag stellen, willen uitproberen en ontwikkelen heel straf. Hen wil ik graag ondersteunen om samen te innoveren.
Wat is je rol in het project?
Samen met Femke ben ik procesbegeleider in de deelnemende scholen. Letterlijk 'het proces' faciliteren. niet inhoudelijk mengen, maar het proces begeleiden waarin scholen (directie, leerkrachten, ouders, leerlingen,..) samen nadenken hoe ze drempels kunnen wegwerken en zaken uitproberen, evalueren, bijsturen. Wij begeleiden hen in het veranderingsproject dat de weg naar een inclusieve school nu eenmaal is.
Wat is je in de eerste maanden van het project opgevallen?
De gedrevenheid van leerkrachten in het zoeken naar beste aanpak op maat van elk kind. Zij leggen het perspectief van de school en die van het kind naast elkaar en zoeken een balans. (vb: geel-oranje-rode-route aanpak in de Platanen) kan je dat even uitleggen?
De creativiteit van de scholen (directie en leerkrachten) om kinderen zich thuis te laten voelen, om breed te leren (maak je breed leren ook even concreet?), om de schoolmuren open te breken. Zo brengen leerlingen hun hond komt mee naar school op werelddierendag.
Maar ook: de kwetsbaarheid van leerkrachten in hun job die niet helemaal overtuigd zjn van hun eigen talenten en kwaliteiten en ook niet altijd beseffen wat een straffe manieren van omgang met de leerlingen en collega's ze ontwikkeld hebben. Ik zie veel potentieel om hen te laten delen en leren met elkaar. Zo leren ze elkaar maar ook hun zichzelf kennen en sterker maken. Bij de start van het project denk ik dat we daar heel sterk op moeten inzetten.